
Help! Ik ben op vakantie en er gebeurt hier een ramp, wat moet ik doen?
Natuurlijk heb je als reiziger altijd contact met jouw reisorganisatie als er zich een ramp op je vakantiebestemming voltrekt. Zij zijn jouw eerste aanspreekpunt en hulplijn. Daarnaast is er een calamiteitencommissie, waar ik onderdeel van uitmaak, die de ontstane situatie kan uitroepen tot een calamiteit, waardoor de voorwaarden van het Calamiteitenfonds in werking treden.
Wat is een calamiteit?
Vaak is het een algemeen gebruikte aanduiding voor een ramp of een onverwachte gebeurtenis, in ieder geval is het een situatie die ernstige schade veroorzaakt of kan veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan natuurrampen zoals een bosbrand, overstroming of orkaan waarbij de infrastructuur uitvalt, of een opstand of burgeroorlog. Kortom, als er onveilige situaties ontstaan of situaties die zeer ongewoon zijn in dat land in die betreffende periode, waardoor je onmogelijk nog kunt genieten van je vakantie. In dit soort situaties treden er bij reisorganisaties noodplannen in werking waarin omschreven staat wat er geregeld moet worden en wie daarvoor verantwoordelijk is binnen de organisatie. Hierdoor kan er snel gehandeld worden als er een crisis ontstaat, maar hoe wordt vastgesteld of iets daadwerkelijk een calamiteit is?
Wanneer wordt een situatie uitgeroepen tot calamiteit?
De calamiteitencommissie overlegt snel over een ontstane situatie en moet ervan overtuigd zijn dat de reisorganisatie niet langer de mogelijkheid heeft om de reis uit te voeren vanwege de calamiteit zelf en de gevolgen hiervan. Er is sprake van gevaar voor de reiziger of van een dusdanig aangetaste infrastructuur dat het onveilig is. De commissie kan met elkaar vaststellen of dit een uitkeringsvatbare situatie is, en als dat besloten wordt is het mogelijk voor het Calamiteitenfonds om uit te keren. Belangrijk om te weten is dat er dus wel echt sprake moet zijn van direct gevaar voor de reiziger en dat geldt niet bij bijvoorbeeld een vogelgriep. Het gaat hier echt om een natuurramp of bij zogenaamde molest. Dan kan het Calamiteitenfonds uitkeren maar hoeveel keren ze dan uit?
Welke kosten vergoedt het Calamiteitenfonds?
Als de reis moet worden afgebroken vergoedt het Calamiteitenfonds de meerkosten van de repatriëring en krijgt de reiziger de dagen die ze eigenlijk nog op vakantie zouden zijn uitgekeerd. De zogenaamde niet-genoten reisdagen. Verder is het wel heel belangrijk om te weten dat jij als reiziger altijd de instructies van jouw reisorganisatie volgt en niet zelf contact hoeft op te nemen met het Calamiteitenfonds. Dat zal de reisorganisatie voor je doen, meestal als je weer terug bent op eigen bodem.
Wanneer kan ik dan wel weer naar die bestemming reizen?
Als er een calamiteit is uitgeroepen voor een bestemming kun je niet naar die bestemming afreizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Pas als deze calamiteit wordt opgeheven kun je weer onder de garantie daarheen reizen. Kortom, bij de ANVR hebben we een slogan: Onbezorgd op reis, en daar is het Calamiteitenfonds een belangrijk onderdeel van. Door dit fonds hoef jij je als reizigers geen zorgen te maken als er een calamiteit ontstaat tijdens je reis!

Hanita van der Meer, ANVR