25 jaar garantie bij calamiteiten op reis

25 jaar garantie bij calamiteiten op reis

Reizen is een avontuur, maar onverwachte gebeurtenissen kunnen je plannen flink verstoren. Gelukkig is er het Calamiteitenfonds, opgericht in 2000 in Rotterdam, om reizigers te beschermen tegen extra kosten door calamiteiten. Als non-profitorganisatie vergoedt het fonds deze kosten, wanneer je geboekt hebt bij een aangesloten reisonderneming. Zo kun je zonder financiële zorgen je reis aanpassen of onbezorgd naar huis terugkeren.

Sinds de oprichting heeft het fonds meer dan €17 miljoen uitgekeerd en biedt het jaarlijks bescherming voor 1,8 miljoen boekingen. Zo kun jij zorgeloos de wereld ontdekken, wetende dat er altijd hulp beschikbaar is wanneer je die nodig hebt.

Reis door de tijd

20
00

De oprichting

Eind jaren negentig vonden er bosbranden plaats in Indonesië, die indirect aanleiding gaven tot de oprichting van het Calamiteitenfonds. Het fonds werd in januari 2000 opgericht en ging op 1 april van dat jaar officieel van start. De publieksheffing werd destijds vastgesteld op zeven gulden vijftig, en later omgezet naar € 2,50. In datzelfde jaar keerden we al bijna één miljoen euro uit.

20
01

9/11: De aanslagen op de Twin Towers  

De aanslagen van 11 september 2001 hadden wereldwijd een enorme impact, ook in Nederland. Het Calamiteitenfonds werd opgericht om slachtoffers van grote rampen te ondersteunen. Deze tragedie onderstreepte het belang van solidariteit en snelle hulpverlening in tijden van crisis.

20
04

26 december, zeebeving en tsunami Zuidoost-Azië  

In de vroege ochtend van 26 december 2004 vond nabij Indonesië een zeebeving plaats, die een verwoestende tsunami tot gevolg had.

20
06

Uitzonderingen op de regel: sneeuwval in Jordanië

Het Calamiteitenfonds biedt bescherming bij molest en natuurrampen, maar weersomstandigheden zoals storm en regen vallen daar doorgaans niet onder. In 2006 werd een sneeuwstorm in Jordanië echter als uitzonderlijk beschouwd en binnen de garantieregeling geclassificeerd als natuurramp.

20
10

Eerste 10 jaar

In de eerste tien jaar vonden 42 molestsituaties en 83 natuurrampen plaats, wat leidde tot een totale uitkering van bijna 8 miljoen euro.

20
11

Hoogst uitgekeerde schadebedrag

In 2011 vond een calamiteit plaats die tot nu toe de grootste schade veroorzaakte: maar liefst € 1.845.189. Deze schade werd veroorzaakt door molest tijdens de Egyptische revolutie.

20
14

“Het gaat erom dat we concurreren op prijs en kwaliteit, maar niet met ellende” - René Klawer

20
16

Mega-calamiteit afgewend

Op 16 juli 2016 werd in Turkije op het nippertje een staatsgreep afgewend. Omdat Turkije een populaire vakantiebestemming is en het hoogseizoen was, had dit kunnen leiden tot een enorme calamiteit.

20
17

Hoogst uitgekeerde schade jaar

2017 was een bewogen jaar, wat duidelijk terug te zien is aan het dat jaar uitgekeerde schadebedrag. Met een totaal van maar liefst € 2.635.405 was dit het hoogste uitgekeerde bedrag in 25 jaar.

20
18

Slogan

In 2018 kreeg het logo een update, waarbij een slogan werd toegevoegd.

20
19

21 april, Paaszondag aanslagen  

Kort achter elkaar vonden er acht aanslagen plaats in Sri Lanka, gericht op onder andere kerken en drie luxe hotels. Dit leidde tot aanpassingen in reisplannen en vroeg om dringende besluitvorming. Na een jarenlange burgeroorlog is Sri Lanka inmiddels alweer enkele jaren een populaire vakantiebestemming.

20
20

Bijzondere Bijstand Buitenland

Het project Bijzondere Bijstand Buitenland is een samenwerking tussen het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Calamiteitenfonds Reizen, gericht op het ondersteunen van Nederlandse reizigers in noodsituaties in het buitenland. Het biedt hulp bij repatriëring en andere calamiteiten, zoals natuurrampen of politieke onrust. Dit initiatief werd vooral bekend tijdens de COVID-19-pandemie, toen veel Nederlanders vastzaten in het buitenland.

20
21

Calamiteit op eigen bodem

In juli 2021 vond de tot nu toe enige calamiteit plaats die zich ook in Nederland afspeelde. Valkenburg overstroomde, net als delen van België en Duitsland.

20
25

Hoera! Het Calamiteitenfonds bestaat 25 jaar!

Na 25 jaar zijn wij nog steeds trots op de regeling, die een ‘unique selling point’ is voor de georganiseerde reisbranche in Nederland.

Veelgestelde vragen

  • Hoe kan ik een claim indienen?

    Wanneer je onder onze garantieregeling tijdens je vakantie een calamiteit meemaakte, en je maakte zelf kosten voor reisaanpassing, dan kun je je claim indienen bij je reisonderneming.
    Dit kan tot één maand na terugkeer. Je kunt je er ook melden voor vergoeding van niet genoten vakantiedagen.

  • Wat moet ik verstaan onder een calamiteit?

    Dat is een “door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis”.
    Een bijzondere situatie dus die veroorzaakt is door molest of een natuurramp en die zeer ongewoon is in het bezochte land in de betreffende periode.
    Voorbeeld: in de Alpenlanden is sneeuw in de winter gewoon, maar het ontbreken van sneeuw is geen natuurramp en dat is dus geen calamiteit.

  • Wat is molest?

    Molest is bijvoorbeeld (burger-)oorlog, opstand, oproer, terrorisme en rellen.

  • Wat is een dreigende calamiteit?

    Dat is een abnormale gebeurtenis die met een grote mate van zekerheid zal leiden tot een calamiteit. De abnormale gebeurtenis moet in tijd en plaats zijn af te bakenen.

    Denk bijvoorbeeld aan een in kracht toenemende naderende orkaan die zeer waarschijnlijk de infrastructuur op een bepaalde bestemming ernstig zal ontwrichten.

  • Welke kosten vergoedt het Calamiteitenfonds?

    Bij reisaanpassing vergoedt het Calamiteitenfonds de netto meerkosten van die reisaanpassing.

    Als de reis moet worden afgebroken vergoedt het Calamiteitenfonds de meerkosten van de repatriëring naar Nederland en wordt voor de reiziger een vergoeding voor niet genoten reisdagen uitgekeerd.

  • Hoe kan ik controleren of een bedrijf deelnemer is?

    Je kunt via de pagina ‘Aangesloten reisondernemingen‘ in de deelnemerslijst van het Calamiteitenfonds zoeken. Deze lijst wordt dagelijks bijgewerkt.

  • Wat is een negatief reisadvies en heeft dat gevolgen voor de garantie van het Calamiteitenfonds?

    Een negatief reisadvies is een uitdrukking die vaak gebruikt wordt maar die geen formele status heeft. Het ministerie van Buitenlandse Zaken hanteert wel de uitdrukkingen ‘alleen noodzakelijke reizen’ (code oranje) en ‘niet reizen’ (code rood). Deze beide codes worden meestal bedoeld met de term “negatief reisadvies”.

Heb je een andere vraag?

Kijk hier bij de overige veelgestelde vragen of neem contact met ons op.

Alle veelgestelde vragen