Natuurlijk heb je als reiziger altijd contact met jouw reisorganisatie als er zich een ramp op je vakantiebestemming voltrekt. Door Hanita van der Meer, ANVR
Lees dit bericht
25 jaar garantie bij calamiteiten op reis
Reizen is een avontuur, maar onverwachte gebeurtenissen kunnen je plannen flink verstoren. Gelukkig is er het Calamiteitenfonds, opgericht in 2000 in Rotterdam, om reizigers te beschermen tegen extra kosten door calamiteiten. Als non-profitorganisatie vergoedt het fonds deze kosten, wanneer je geboekt hebt bij een aangesloten reisonderneming. Zo kun je zonder financiële zorgen je reis aanpassen of onbezorgd naar huis terugkeren.
Sinds de oprichting heeft het fonds meer dan €17 miljoen uitgekeerd en biedt het jaarlijks bescherming voor 1,8 miljoen boekingen. Zo kun jij zorgeloos de wereld ontdekken, wetende dat er altijd hulp beschikbaar is wanneer je die nodig hebt.
Reis door de tijd
De oprichting
Eind jaren negentig vonden er bosbranden plaats in Indonesië, die indirect aanleiding gaven tot de oprichting van het Calamiteitenfonds. Het fonds werd in januari 2000 opgericht en ging op 1 april van dat jaar officieel van start. De publieksheffing werd destijds vastgesteld op zeven gulden vijftig, en later omgezet naar € 2,50. In datzelfde jaar keerden we al bijna één miljoen euro uit.

9/11: De aanslagen op de Twin Towers
De aanslagen van 11 september 2001 hadden wereldwijd een enorme impact, ook in Nederland. Het Calamiteitenfonds werd opgericht om slachtoffers van grote rampen te ondersteunen. Deze tragedie onderstreepte het belang van solidariteit en snelle hulpverlening in tijden van crisis.

26 december, zeebeving en tsunami Zuidoost-Azië
In de vroege ochtend van 26 december 2004 vond nabij Indonesië een zeebeving plaats, die een verwoestende tsunami tot gevolg had.

Uitzonderingen op de regel: sneeuwval in Jordanië
Het Calamiteitenfonds biedt bescherming bij molest en natuurrampen, maar weersomstandigheden zoals storm en regen vallen daar doorgaans niet onder. In 2006 werd een sneeuwstorm in Jordanië echter als uitzonderlijk beschouwd en binnen de garantieregeling geclassificeerd als natuurramp.

Eerste 10 jaar
In de eerste tien jaar vonden 42 molestsituaties en 83 natuurrampen plaats, wat leidde tot een totale uitkering van bijna 8 miljoen euro.

Hoogst uitgekeerde schadebedrag
In 2011 vond een calamiteit plaats die tot nu toe de grootste schade veroorzaakte: maar liefst € 1.845.189. Deze schade werd veroorzaakt door molest tijdens de Egyptische revolutie.

“Het gaat erom dat we concurreren op prijs en kwaliteit, maar niet met ellende” - René Klawer
Mega-calamiteit afgewend
Op 16 juli 2016 werd in Turkije op het nippertje een staatsgreep afgewend. Omdat Turkije een populaire vakantiebestemming is en het hoogseizoen was, had dit kunnen leiden tot een enorme calamiteit.
Hoogst uitgekeerde schade jaar
2017 was een bewogen jaar, wat duidelijk terug te zien is aan het dat jaar uitgekeerde schadebedrag. Met een totaal van maar liefst € 2.635.405 was dit het hoogste uitgekeerde bedrag in 25 jaar.

Slogan
In 2018 kreeg het logo een update, waarbij een slogan werd toegevoegd.

21 april, Paaszondag aanslagen
Kort achter elkaar vonden er acht aanslagen plaats in Sri Lanka, gericht op onder andere kerken en drie luxe hotels. Dit leidde tot aanpassingen in reisplannen en vroeg om dringende besluitvorming. Na een jarenlange burgeroorlog is Sri Lanka inmiddels alweer enkele jaren een populaire vakantiebestemming.
Bijzondere Bijstand Buitenland
Het project Bijzondere Bijstand Buitenland is een samenwerking tussen het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Calamiteitenfonds Reizen, gericht op het ondersteunen van Nederlandse reizigers in noodsituaties in het buitenland. Het biedt hulp bij repatriëring en andere calamiteiten, zoals natuurrampen of politieke onrust. Dit initiatief werd vooral bekend tijdens de COVID-19-pandemie, toen veel Nederlanders vastzaten in het buitenland.

Calamiteit op eigen bodem
In juli 2021 vond de tot nu toe enige calamiteit plaats die zich ook in Nederland afspeelde. Valkenburg overstroomde, net als delen van België en Duitsland.

Hoera! Het Calamiteitenfonds bestaat 25 jaar!
Na 25 jaar zijn wij nog steeds trots op de regeling, die een ‘unique selling point’ is voor de georganiseerde reisbranche in Nederland.

Veelgestelde vragen
- Hoe kan ik een claim indienen?
-
Wat moet ik verstaan onder een calamiteit?
Dat is een “door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis”.
Een bijzondere situatie dus die veroorzaakt is door molest of een natuurramp en die zeer ongewoon is in het bezochte land in de betreffende periode.
Voorbeeld: in de Alpenlanden is sneeuw in de winter gewoon, maar het ontbreken van sneeuw is geen natuurramp en dat is dus geen calamiteit. - Wat is molest?
-
Wat is een dreigende calamiteit?
Dat is een abnormale gebeurtenis die met een grote mate van zekerheid zal leiden tot een calamiteit. De abnormale gebeurtenis moet in tijd en plaats zijn af te bakenen.
Denk bijvoorbeeld aan een in kracht toenemende naderende orkaan die zeer waarschijnlijk de infrastructuur op een bepaalde bestemming ernstig zal ontwrichten.
- Welke kosten vergoedt het Calamiteitenfonds?
-
Hoe kan ik controleren of een bedrijf deelnemer is?
Je kunt via de pagina ‘Aangesloten reisondernemingen‘ in de deelnemerslijst van het Calamiteitenfonds zoeken. Deze lijst wordt dagelijks bijgewerkt.
-
Wat is een negatief reisadvies en heeft dat gevolgen voor de garantie van het Calamiteitenfonds?
Een negatief reisadvies is een uitdrukking die vaak gebruikt wordt maar die geen formele status heeft. Het ministerie van Buitenlandse Zaken hanteert wel de uitdrukkingen ‘alleen noodzakelijke reizen’ (code oranje) en ‘niet reizen’ (code rood). Deze beide codes worden meestal bedoeld met de term “negatief reisadvies”.
Heb je een andere vraag?
Kijk hier bij de overige veelgestelde vragen of neem contact met ons op.
Alle veelgestelde vrageninfo@calamiteitenfonds.nl